Vioolbouw in Mittenwald
Wanneer en hoe de vioolbouw in Mittenwald is ontstaan weet niemand precies. Wel was de bekende vioolbouwer Matthias Klotz (1653-1743) een centrale figuur in de beginperiode. Hij legde na zijn verblijf en opleiding in Italië de basis voor een levendige en eeuwenlange vioolbouwtraditie in Mittenwald. De omstandigheden in Mittenwald waren bijzonder gunstig; er was de beschikking over prachtig toonhout uit het Karwendel gebergte en de lange winters waren ideaal voor boeren en ambachtslieden om zich toe te leggen op de vioolbouw. Ook had Mittenwald door haar ligging toegang tot culturele, internationale steden als Wenen en Venetië.
Net als in de regio Saksen maakte de vioolbouw in Mittenwald een snelle ontwikkeling door aan het einde van de 19e eeuw. Er was behoefte aan een groot aanbod van betaalbare instrumenten. Hierdoor ontstonden verschillende ateliers. Anders dan in de Saksische regio werd er meer samengewerkt bij de inkoop van materialen, productie, verkoop en distributie. Bekende en gerenommeerde ateliers waren Neuner&Hornsteiner en J.A. Baader. Door de eeuwenlange traditie en het goede vakmanschap staan de violen uit Mittenwald hoog aangeschreven. In vergelijking tot de 'fabrieksviolen' uit de Saksische/Boheemse regio werden atelierviolen uit Mittenwald met veel aandacht, tijd en vakmanschap gebouwd. Na een grote terugval van de vioolbouw ten tijde van de 1e tot en met de 2 wereldoorlog is de vioolbouwtraditie in Mitttenwald nog steeds levend. De Vioolbouwschool in Mittenwald is daar een belangrijke exponent van. Hier wordt een nieuwe generatie vioolbouwers opgeleid. Rondom Mittenwald zijn nog steeds verschillende ateliers en vioolbouwers actief. Bron: Vioolbouwmuseum Mittenwald